جاوااسکریپت چیست؟
آنا یوردوموز مولی
مولی کندی ایله داها آرتخ تانیش اولاخ

جاوااسکریپت حاوی اطلاعاتی است که به برنامه‌ی مرورگر می‌گوید که به دنبال کدام ورودی بگردد و با آن چه کند. این زبان برای ردیابی هر نوع ورودی‌ای، ماننده داده‌هایی که به وسیله‌ی حرکت نشانگر ماوس حاصل می‌شود، طراحی شد. پس از دریافت ورودی می‌تواند آن را پردازش کند و براساس محاسبات خود محتویاتی جدید به وجود بیاورد، یا جلوه‌های ویژه‌ای را به راه بیاندازد.
استانداردهای چندرسانه‌ای فراوانی وجود دارد که کارآمدتر از خروجی‌های جاوااسکریپت است، اما محبوبیت جاوااسکریپت به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، مهم‌تر از همه یادگیری ساده‌ی آن است و همچنین می‌توان از آن به عنوان یک زبان اسکریپت عالی نام برد. این زبان به عنوان یک زبان عالی برای آموزش مبتدیان مطرح می‌شود. وقتی مبانی را یاد بگیرید بخش پیشرفته‌ی آن کمی پیچیده‌تر از HTML می‌باشد.
سادگی جاوااسکریپت این مزیت را دارد که باعث می‌شود فایل غیرضروری به یک صفحه‌ی وب اضافه نشود و در نتیجه زمان لود صفحه به حداقل برسد.
مزیت دیگر جاوااسکریپت آن است که اکثر جلوه‌های آن در واقع مرور وب را بهینه می‌سارد و راه بازدیدکنندگان را منحرف نمی‌کند. محاسبه‌گرهای جاوااسکریپت می‌توانند در یک صفحه‌ی تنها جای بگیرند، برخلاف محاسبه‌گرهای معمولی که از کاربر می‌خواهند داده‌ها را وارد کند، آن را تسلیم کند و نتیجه را بر روی یک صفحه‌ی مجزای دیگر ببیند. جاوااسکریپت اغلب برای ساخت جلوه‌های rollover که در بسیاری از صفحات وب می‌بینید به کار می‌رود، مانند تغییر رنگ لینک یا تغییر تصویر پس از قرارگرفتن نشانگر ماوس روی آن. یکی از کاربردهای مفید جاوااسکریپت آن است که می‌تواند برای ساخت فرم‌های دینامیکی‌ای به کار رود که براساس ورودی کاربر تغییر می‌کند، بی آن که لازم باشد که کاربر پیوسته برای بارکردن صفحات جدید در انتظار بماند.
یکی دیگر از مزیت‌های فوق‌العاده جاوااسکریپت این است که به هیچ نرم‌افزار یا پلاگین (plug-in) کمکی برای اجرا نیازمند نیست. شما برای دیدن یک فایل فلش به برنامه‌ی Flash Player، برای گوش دادن یک آهنگ به برنامه‌ی Real Player و... نیازمندید ولی برای جاوااسکریپت هیچ‌کدام از این‌ها نیاز نیست.
امنیت
خوشبختانه هرروز امنیت جاوااسکریپت بالاتر می‌رود؛ نگارش‌های جدید مرورگرها کاربران را بسان یک ژنرال در برابر حملات مخرب جاواسکریپت مقاوم می‌سازند.


تذکرات مهم
جاوااسکریپت در میان وبلاگ‌نویسان تازه‌کار ایرانی بسیار محبوب است. اما اکثر آن‌ها پس از یکی دو ماه جاوااسکریپت‌های وبلاگشان را حذف می‌کنند. بنابراین در انتخاب جاوااسکریپت‌هایی که می‌خواهید در سایت یا وبلاگتان به کار بگیرید، دقت کنید. هر جاوااسکریپتی که می‌یابید را به وبلاگتان اضافه نکنید. این مثل آن است که به غذایی که درست کرده‌اید، هر نوع ادویه‌ی خوشمزه‌ای که به دستتان می‌رسد اضافه کنید. قطعا نتیجه دلچسب نخواهد بود. اما اگر از میان آن ادویه‌ها، یکی دوتا از بهترین‌ها که با هم سنخیت دارند را برگزینید، غذای خود را بسیار خوشمزه‌تر خواهید نمود.

                                                   منبع:ایران جدید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط یوسف کریمی